خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1402/12/13 - 13:35
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : بین الملل
عموئی در سومین نشست کمیته دائمی تخصصی اقلیت¬های مسلمان PUIC مطرح کرد؛

لزوم تقویت همکاری برای حمایت از حقوق اقلیت‌های مسلمان در اروپا / ضرورت خاتمه دادن به رفتارهای غیرمنطقی و خشونت‌آمیز علیه مسلمانان

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در سومین نشست کمیته دائمی تخصصی اقلیت¬های مسلمان PUIC بر لزوم تقویت همکاری در زمینه اتخاذ تدابیر موثرتر برای حمایت از حقوق اقلیت‌های مسلمان در اروپا و خاتمه دادن به رفتارهای غیرمنطقی و خشونت‌آمیز علیه مسلمانان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ هجدهمین نشست کنفرانس اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی به میزبانی کشور ساحل عاج برگزار شد و ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در در این کنفرانس حضور یافت.

در همین راستا ابوالفضل عموئی در سومین نشست کمیته دائمی تخصصی اقلیت¬های مسلمان اتحادیه مجالس اسلامی که در کشور ساحل عاج برگزار شد، ضور یافت و ضمن تقدیر و تشکر از اهتمام مجلس ملی ساحل عاج برای برگزاری نشست کمیته اقلیت­ های مسلمان، گفت: متاسفانه سال گذشته را با روند نگران کننده و رو به تزاید اسلام‌ستیزی و اهانت به ارزش های اسلامی به ویژه ساحت مقدس قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی که با حمایت مقامات این کشورها تحت پوشش به اصطلاح دفاع از آزادی بیان  و عقیده صورت گرفت سپری کردیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  ما نگرانی عمیق خود را از موج فزاینده اسلام هراسی و توهین به ارزش­ها و نمادهای مقدس مسلمانان در برخی کشورهای اروپایی در سایه سکوت و بی­عملی مقامات این کشورها ابراز می­داریم. با کمال تاسف جامعه­بین‌المللی در سال‌های اخیر دوره‌ای تاریک و تجربه‌ای تلخ در مورد کوتاهی و بی‌عملی عامدانه شماری از کشورهای غربی در حمایت از حقوق بدیهی اقلیت­های مسلمان این کشورها در برابر تبعیض، تحریک به خشونت، اعمال محرومیت‌های قابل‌توجه در حوزه­های اجتماعی، سیاسی و آموزشی و زندگی آزادانه بر اساس هویت و ارزش‌های فرهنگی و مذهبی خود را شاهد بوده ‌است. در این زمینه به ویژه محدودیت­های اعمال‌شده در برخی کشورهای اروپایی علیه مسلمانان شامل محرومیت زنان مسلمان از حق آموزش و تحصیل به دلیل نوع پوشش آنان را به شدت محکوم و آن را اجرای بخشی از سیاست‌ کلان مقابله با حضور مسلمانان در اروپا ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اصرار این دسته از کشورها بر تداوم این گونه سیاست­های غیرانسانی و ضد حقوق بشری علیه اقلیت‌های مسلمان خود، ما بر ضرورت اقدام دسته جمعی دولت­های عضو در این زمینه از جمله از طریق طرح موضوع در سطح ارکان ذیربط سازمان ملل متحد و به ویژه پارلمان اروپا و درخواست مؤکد برای اتخاذ اقدامات قانونی به منظور مقابله با نفرت پراکنی، ترویج خشونت و اعمال محرومیت علیه اقلیت­های مسلمان در کشورهای اروپایی به دلیل باورهای مذهبی آنان تاکید می نماییم.

عموئی بیان کرد: ما درخواست خود از اتحادیه مجالس کشورهای اسلامی برای تقویت همکاری در زمینه اتخاذ تدابیر موثرتر برای حمایت از حقوق اقلیت‌های مسلمان در اروپا و از جمله اعزام یک هیئت از علمای اسلامی برای تعامل با پارلمان اروپا در مورد این موضوع، درخواست از دبیرکل سازمان ملل متحد برای تعیین یک گزارشگر ویژه در زمینه مبارزه با اسلام هراسی و تماس با مقامات رسمی کشورهای غربی محل ارتکاب این جنایت‌ها را تکرار می کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: اقداماتی مانند قرآن‌سوزی و هر گونه اهانت به مقدسات اسلامی به مثابه مصادیق آشکار و محکوم اسلام‌هراسی و نژاد پرستی بوده و تمرکز ما نمایندگان مجالس باید معطوف به «جرم­انگاری» این قبیل اقدامات شنیع شود. تردیدی نیست که یکی از اهداف اصلی این گونه اقدامات دشوار ساختن شرایط زیستی مسلمانان مقیم در کشورهای محل ارتکاب این نوع جرایم به منظور وادار ساختن آنان به خروج از این کشورها و در نتیجه تحقق سیاست دیرینه موسوم به «قلعه اروپایی» است. به همین دلیل باید ضمن تاکید بر ضرورت خاتمه دادن به این گونه رفتارهای غیرمنطقی و خشونت‌آمیز علیه مسلمانان و نمادها و ارزش‌های مقدس آنها، کشورهای اروپایی را به انجام تعهدات خویش در مورد اتخاذ اقدامات قانونی لازم برای تضمین امنیت سیاسی و اجتماعی و تثبیت شرایط مناسب برای زیست صلح آمیز مسلمانان مقیم در این کشورها بر اساس ارزش­های فرهنگی و دینی خود به ویژه در حوزه تربیتی و آموزشی وادار ساخت.

وی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی ایران در عین حال که نقش سازنده تبادل نظر و بحث آزاد، رعایت احترام متقابل و انجام گفتگو میان فرهنگ‌ها و مذاهب مختلف را به رسمیت می شناسد، در همان حال بر سهم قابل توجه اتحادیه مجالس اسلامی به عنوان صدای جمعی امت اسلامی در مبارزه با هر گونه حمایت از نفرت­پراکنی، بیگانه‌هراسی و اسلام هراسی که نتیجه آن تحریک اقدامات افراطی و گسترش تبعیض، دشمنی و خشونت به ویژه علیه مردم مسلمان می شود، تأکید دارد.

عموئی اظهار کرد: مردم مسلمان جمهوری اسلامی ایران در کنار هم‌کیشان خود به عدالت، برابری و پاسخگویی برای تمامی اقلیت­های مسلمان در سراسر جهان امیدوارند. جمهوری اسلامی ایران بر تامین امنیت، کرامت، حق بهره­مندی از شهروندی کامل و بدون تبعیض، حق بازگشت داوطلبانه و کرامت­مندانه به وطن خویش برای همه اقلیت­های مسلمان در سراسر جهان و پایان دادن به تمامی اشکال خشونت علیه آنها تاکید می­کند. هیئت من ضمن ادای احترام به دولت و مردم بنگلادش به دلیل میزبانی گرمشان از میلیون­ها مسلمان آواره روهینگیا، خواستار هماهنگی و همکاری بیشتر کشورهای مسلمان با هدف ارسال کمک­های بشردوستانه به مسلمانان مظلوم میانمار و کشورهای همسایه است. جمهوری اسلامی ایران همزمان با یادآوری تلاش‌های قابل توجه خود در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به مسلمانان روهینگیا در اردوگاه‌های آوارگان طی سال‌های گذشته، آمادگی خود را برای مشارکت در اقدامات جمعی از سوی سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه، سازمان همکاری اسلامی برای بهبود شرایط مسلمانان جهت بازگشت امن و کرامتمندانه آوارگان به خانه و کاشانه خویش اعلام می دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد: با اشاره به مخاطرات ناشی از اجبار برخی دولت­های غربی برای تحمیل ارزش­های فرهنگی غیردینی خود به کودکان و جوانان مسلمان مقیم کشورهای غربی به ویژه در حوزه آموزش و پرورش، از دولت­های عضو می­ خواهیم که با اتحاد و عزمی راسخ فعالانه در برابر تلاش ­های مذبوحانه این دسته از دولت‌های غربی برای مشروعیت­ بخشی و عادی‌سازی کاربرد مفاهیم انحرافی از جمله مفاهیم مرتبط با گرایش­ های جنسی نامتعارف و استفاده از ادبیات غیرقابل قبول در گزارش­ها و قطعنامه ­های مطرح در سطح نظام بین الملل ایستادگی کنند./

پایان پیام

  • کد خبر : 376133
کلمات کلیدی
علیرضا خادمی
خبرنگار

علیرضا خادمی

آخرین اخبار